Handhavingsverzoek

Indien je (geluids)overlast ervaart van bijvoorbeeld een café kun je eerst een zgn. melding doen. Inmiddels is echter gebleken dat de gemeente dat maar al te makkelijk af kan doen. Als de milieu-inspecteur bijvoorbeeld aan de hand van een geluidmeting concludeert dat er geen overschrijding is zal de inspecteur  over deze geluidmeting geen enkel rapport opmaken. Hierdoor blijft onduidelijk of de conclusie van de inspecteur wel de juiste was. Wij hebben inmiddels al meerdere keren gemerkt dat deze conclusie onterecht was.

Dus zodra blijkt dat de milieu-inspecteur je klacht afwijst en geen openheid van zaken wil geven dan kun je maar beter gelijk een officieel verzoek tot handhaving indienen. Dat moet schriftelijk en kan ook per fax worden ingediend.
Op deze manier zal de milieu-inspecteur wel een meetrapport moeten opmaken zodat inzichtelijk wordt hoe, wat en wanneer er gemeten is.
De gemeente moet binnen 8 weken op je verzoek een besluit nemen. Blijft dat besluit achterwege dan moet je niet vergeten de gemeente ingebreke te stellen. Dat kan betekenen dat de gemeente je een dwangsom moet gaan betalen voor elke dag dat ze te laat zijn met het nemen van een besluit.

Het verzoek tot handhaving kun je afgeven bij het stadskantoor en vraag om een ontvangstbevestiging. Verzenden per fax (030-2861022) kan ook, dan heb je een verzendbewijs. Per email kan helaas niet.

Kom je er niet uit, neem gerust kontakt (ustg@xs4all.nl) met ons op, dan kunnen we een handje helpen. Ook bestaat de mogelijkheid dat we alle rompslomp  van je uit handen nemen (evt. zonder dat daar kosten aan verbonden zijn).

Een verzoek tot handhaving is een van de belangrijkste instrumenten die een burger of milieugroep tegenwoordig heeft. Mocht u een gevoel hebben ‘van achterkamertjes’, met dit instrument gaan veel luiken open.

Een modelbrief voor een verzoek tot handhaving horecagelegenheid is hier te downloaden.