Klachtenlijst horeca stad Utrecht

Via een wob-verzoek hebben wij een overzicht gekregen van alle klachten (in jargon heet dat meldingen) over horecagelegenheden in de hele stad Utrecht. Het gaat om de klachten die in de periode 1-1-2014 tot 10-10-2017 bij de gemeente Utrecht zijn binnengekomen. Dat zijn er bijna 1400. Ongeveer een derde deel heeft betrekking op de oude binnenstad.
De klachten hebben voornamelijk betrekking op (horeca)bezoekers, terrassen en muziekgeluid.

Als mensen een klacht hebben over een horecagelegenheid kunnen ze in principe op 2 manieren daarover klagen.
De ene is bij de politie. Daarbij krijg je dag en nacht de meldkamer aan de lijn. De diensdoende agent beoordeelt vervolgens of actie geboden is. Doorgaans wordt je melding in het algemeen wel geregistreerd.
De andere manier is via de gemeente. Maar daar kom je buiten kantoortijd al snel van een koude kermis thuis. Je kunt nl alleen tijdens kantoortijd bij een mens van vlees en bloed je klacht kwijt. Wel kun je dag en nacht je klacht via internet indienen.

Het zal duidelijk zijn dat mensen die bijv. vrijdagnacht om 3 uur gewekt worden door horecaoverlast lang niet altijd op de maandagochtend daarop, als je op je werk zit, een klacht zullen gaan indienen.
Een en ander betekent dat deze lijst slechts het puntje is van de ijsberg van alle overlastgevallen die de horeca veroorzaakt.

UPDATE: we krijgen van diverse kanten het commentaar dat (veel) meldingen ontbreken. De lijst is dus alles behalve compleet.

Klachtenlijst downloaden:
Binnenstad
Overig Utrecht

Als je de lijst liever als Excel of OpenOffice bestand wil hebben stuur even een mailtje naar ustg@xs4all.nl

Dit bericht is geplaatst in horeca met de tags . Bookmark de permalink.